گفت و گوی آقای مهندس گرزین مدیرعامل شرکت ترانسفورماتور کوره آریا با چیلان

داخلی سازی تولید انواع ترانسفورماتور کوره، نیاز ضروری صنایع فولاد کشور

خلاصه:  شرکت تولیدی"ترانسفورماتور کوره آریا" از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی آریا ترانسفو در راستای براورده ساختن نیاز صنایع فولاد و فروآلیاژ کشور به انواع ترانسفورماتور کوره و یکسوساز برای اولین بار در کشور اقدام به انتقال دانش فنی طراحی، ساخت، تست و سرویس انواع ترانسفورماتورهای کوره قوس الکتریکی و کوره پاتیلی و ترانسفورماتورهای یکسوساز در قالب قرارداد لیسانس با همکاری یکی از سازندگان معتبر اروپایی نموده و سرمایه گذاری نسبتاً بالایی برای تامین دانش فنی و تجهیزات مورد نیاز تولید و تست مختص ترانسفورماتورهای کوره انجام داده است.

محصولات این شرکت شامل انواع ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی (EAF) سه فاز و تکفاز و کوره پاتیلی (LF) تا توان 360 مگا ولت آمپر، به صورت تنظیم ولتاژ مستقیم و یا به وسیله بوستر، با انواع گروه اتصال و روش های خنک کنندگی OFAF و OFWF ، انواع راکتور سری کوره های قوس الکتریکی، انواع ترانسفورماتور کوره مستغرق (submerged) مخصوص صنایع فروآلیاژ و همچنین ترانسفورماتورهای یکسوساز با انواع گروه اتصال می باشد.

با توجه به اهمیت داخلی سازی انواع ترانسفورماتور کوره برای صنایع فولاد و فراهم آمدن امکان تولید و خدمات پس از فروش در کشور برای انواع ترانسفورماتور کوره، آقای مهندس گرزین مدیرعامل شرکت ترانسفورماتور کوره آریا در گفت و گو با چیلان به سوالاتی در زمینه نحوه داخلی سازی ترانسفورماتورهای کوره و دغدغه های صنعت فولاد پاسخ داده اند.

سوال: چه اهدافی گروه صنعتی آریا ترانسفو را ترغیب کرد تا به بازار تولید ترانسفورماتورهای کوره ورود کند؟

پاسخ: همانطور که می دانید در کشور ما با توجه به در دسترس بودن منابع انرژی نسبتاً مناسب و ارزان، تولید فولاد خام عموما به روش احیای مستقیم و با استفاده از کوره های قوس الکتریکی انجام می گیرد. در این روش از مهمترین و حیاتی ترین تجهیزاتی که کارکرد هر واحد تولید فولاد وابستگی به آن دارد، ترانسفورماتور کوره قوس و همچنین ترانسفورماتور کوره پاتیلی است. تا کنون دانش فنی طراحی و ساخت این ترانسفورماتورها در کشور وجود نداشته و علیرغم پیشرفت قابل توجه سازندگان ترانسفورماتور در ایران در زمینه ترانسفورماتورهای شبکه و نیروگاهی، این بخش پیشرفت چندانی نداشته و تلاش های انجام شده تا حدودی نیز موفق نبوده اند. از طرفی از آنجایی که کیفیت و صحت عملکرد ترانسفورماتورهای کوره قوس هر واحد فولاد سازی به طور مستقیم تولید آن مجموعه را تحت تاثیر قرار می دهد، تا کنون شرکت های تولیدی در این زمینه ریسک زیادی را در زمینه داخلی سازی این تجهیزات نکرده اند.

موارد اشاره شده، گروه صنعتی آریاترانسفو را بر آن داشت تا برای اولین بار در کشور نسبت به انتقال دانش فنی طراحی و ساخت این قبیل ترانسفورماتورها اقدام نموده و بتواند تمامی نیازهای صنایع فولاد کشور را به انواع ترانسفورماتور کوره با کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش چابک بر طرف سازد.

سوال: شرایط تحریم چه تاثیری در نحوه خرید و بهره برداری ترانسفورماتورهای کوره صنعت فولاد کشور داشته است؟

پاسخ: همانطور که مستحضرید در سال های اخیر به دلیل شرایط تحریم عملا دسترسی به ترانسفورماتورهای کوره خارجی با کیفیت ممکن نبوده و همینطور خدمات پس از فروش ترانسفورماتورهای خریداری شده نیز توسط شرکت های سازنده انجام نمی گردد.

در واقع جدا از مشکلات ارزی کشور و عدم امکان مراودات بانکی مناسب با کشورهای اروپایی، معضل اصلی نبود پشتیبانی مناسب از طرف سازندگان خارجی است. به طور مثال شرکت های فولادی بزرگی وجود دارند که چندین سال به دنبال خرید قطعات یدکی مورد نیاز ترانسفورماتورهای اروپایی خود هستند و تاکنون هیچ گونه پاسخی از سازنده دریافت نکرده اند. از طرفی از آنجا که بسیاری از کارخانجات فولادسازی سال ها پس از خرید قصد راه اندازی ترانسفورماتورهای رزرو خود را دارند، دستورالعمل مناسب و نظارت مناسب سازنده بر عملیات نصب و راه اندازی وجود نداشته و همچنین از آنجایی که مدت زمان زیادی از خرید ترانسفورماتور مذکور گذشته است گارانتی ترانسفورماتور نیز پایان یافته و این امر نیز از معضلات جدی بهره برداران ترانسفورماتورهای کوره در کشور می باشد.

البته شرکت ترانسفورماتور کوره آریا با درکی که از معضلات  و مشکلات بهره برداران از طریق مصاحبه و جلسات حضوری به دست آورده است برای موارد مذکور راه حل های متناسبی به منظور کاهش نگرانی کارخانجات فولاد سازی پیشنهاد می نماید.

ذکر این نکته نیز ضروری است که صنعت فولاد از صنایع پیشرو در زمینه داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز بوده و توانسته است بخش عمده ای از نیاز خود را در کشور برطرف سازد و این شرکت نیز مفتخر است چند قرارداد بزرگ با چند شرکت فولاد سازی برای ساخت ترانسفورماتورهای EAF در دست انعقاد داشته و تفاهم نامه همکاری بلند مدتی را نیز با یکی از گروه های بزرگ فولاد سازی کشور در دست اقدام دارد.

سوال: لطفا در خصوص اقدامات انجام شده در شرکت ترانسفورماتور کوره آریا برای ایجاد امکان تولید ترانسفورماتورهای کوره قوس و پاتیلی در کشور و انتقال دانش فنی مربوطه برای خوانندگان چیلان توضیحاتی ارائه فرمایید.

پاسخ: همانطور که قبلا نیز عرض کردم به دلیل اهمیت ترانسفورماتورهای کوره قوس برای کارخانجات فولادسازی جای هیچ سعی و خطا برای این محصول وجود نداشته و هر تولیدکننده ای که می خواهد به این حوزه ورود کند می بایست نسبت به انتقال دانش فنی خاص این ترانسفورماتورها اقدام نماید.

شرکت ترانسفورماتور کوره آریا نیز در همین راستا با استفاده از توان مهندسی یکی از سازندگان مطرح اروپایی نسبت به انتقال دانش فنی این ترانسفورماتورها و انعقاد قرارداد لیسانس اقدام نموده است. به نحوی که آموزش های طراحی، ساخت، تست و بهره برداری انجام شده و در سال های اول نیز طراحی به طور کامل توسط تیم اروپایی انجام می شود. ضمنا نظارت بر کلیه مراحل ساخت، تست و نصب نیز توسط ایشان انجام می گیرد.

سوال: یک از دغدغه های شرکت های فولادسازی پشتیبانی شرکت سازنده ترانسفورماتور از عملکرد محصول در دراز مدت می باشد. چه خدماتی برای این مورد قابل ارائه می باشد؟

پاسخ: یکی از دغدغه های اصلی شرکت های فولاد سازی تولید پیوسته و بدون وقفه بوده و خرابی تجهیزات اصلی همچون ترانسفورماتور تبعات مالی سنگینی برای شرکت ها در پی دارد. با توجه به تکنولوژی خاص ترانسفورماتورهای کوره سیستم نظارت بر سلامت و وجود سیستم برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه که به صورت تخصصی با در نظر گرفتن پارامترهای خاص این ترانسفورماتورها طراحی گردد حائز اهمیت ویژه ای می باشد. شرکت ترانسفورماتور کوره آریا با ارائه راهکارهای سخت افزاری  و نرم افزاری پایش سلامت در قالب تجهیزات خاص پایش سلامت ترانسفورماتورهای کوره و قراردادهای بلند مدت مشاوره و خدمات تعمیر و نگهداری و تامین قطعات به شرکت های فولادسازی برای رفع این دغدغه مهم اقدامات موثری انجام می دهد.

سوال: در خصوص ایمنی فرایندهای تولید ملاحظات خاصی در صنایع فولاد وجود دارد. لطفا در خصوص ایمنی عملکرد ترانسفورماتورهای کوره توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ: با توجه به مقیاس فعالیت صنایع فولاد و تجهیزات حساس و خاص، در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی به صورت تخصصی برای تجهیزات موجود از مهمترین ابزارهای سیستم جامع ایمنی این شرکت ها و عامل رفع دغدغه های آن ها می باشد. ایمنی در کارکرد تجهیزات برقی خاص همچون ترانسفورماتور کوره نیازمند در دسترس بودن دانش فنی خاص این موضوع بوده و لازم است کلیه اصول تخصصی ایمنی در طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی و برنامه های بهره برداری این تجهیزات اعمال گردد. شرکت ترانسفورماتور کوره آریا مفتخر است که با در دسترس داشتن دانش و تجربه خاص این موضوع به رفع دغدغه های کارفرمایان محترم در این زمینه کمک نماید.

ارسال نظر
نظرات تایید شده: نظرات تایید نشده:
* نام شما: ایمیل شما: (محرمانه) تلفن شما: (محرمانه)
* پیام شما:

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:
تازه سازی ارسال